Примечания

Пролог

1. См.: D. Grodzynski, '«Superstitio»', Revue des études anciennes, 76 (1974), 36—60; L. Janssens, 'Die Bedeutungsentwicklung von superstitio/superstes', Mnemosyne, 28 (1975), 135—189. Трактат Плутарха «О суеверии» включен в издание его текстов Moralia, II (Loeb Classical Library), 451—495.

2. R.E. Witt, Isis in the Greco-Roman World (Ithaca, 1971).

3. См. особо: Е. Mary Smallwood, The Jews under Roman Rule (Leiden, 1976), а также: J.N. Sevenster, The Roots of Pagan Antisemitism in the Ancient World (Leiden, 1975).

4. Наиболее убедительным исследованием по данному предмету является работа Хулио Кара Бароха [Julio Сага Baroja, The World of the Witches (Chicago, 1965), 17—40], а также Ф.Г. Крамера [F.H. Cramer, Astrology in Roman Law and Politics (Philadelphia, 1954)].

1. Народное благочестие в позднесредневековой Европе

1. William Christian Jr, Local Religion in Sixteenth-Century Spain (Princeton, 1981), 14.

2. Bernd, Moeller, 'Piety in Germany around 1500', in: Steven Ozment (ed. and transl.), The Reformation in Medieval Perspective (Chicago, 1971), 52.

3. Ibid., 53 ff., 57. Цитата из Хёйзинги приводится по изд.: The Waning of the Middle Ages (New York, 1965), 182.

4. Jacques Toussaert, Le Sentiment religieux en Flandre à la fin du Moyen Age (Paris, 1960), 122-195.

5. Ibid., 43, 332-334.

221

6. Louis Binz, Vie religieuse et réforme ecclésiastique dans le diocèse de Genève (1378-1450) (Geneva, 1973), 444-445, 393.

7. Etienne Delaruelle, 'La spiritualité de Jeanne d'Arc', in: Etienne Delaruelle, La Piété populaire au Moyen Age (Turin, 1975), 356—362.

8. Lionel Rothkrug, Religious Practices and Collective Perceptions: Hidden Homologies in the Renaissance and Reformation (Walerloo, Ont., 1980), 205-241 passim. Цит. no: Funicane, 199 (n. 120).

9. Christian, Local Religion, 74, 123 ff., Appendix B; Rothkrug, Religious Practices, 66—68.

10. Toussaert, 282; Rothkrug, 230-239, 86; Christian, 70-125.

11. A.N. Galpern, The Religions of the People in Sixteenth-Century Champagne (Cambridge, Mass., 1976), 54; Jacques Chiffoleau, La Comptabilité de l'au-delà: les hommes, la morte et la religion dans la région avignonnaise à la fin du moyen âge (1320—1480) (Rome, 1980), 448-453; Christian, 51.

12. Christian, 157; Ronald Finucane, Miracles and Pilgrims (London, 1977), 201-202.

13. Willy Andreas, Deutschland vor der Reformation (Stuttgart, 1932), 176—178; Conrad Beerli, Le Peintre-poète Nicolas Manuel et l'évolution sociale de son temps (Geneva, 1953).

14. Huizinga, 144—146. Среди наиболее важных работ по данной теме см.: Alberto Tenenti, La Vie et la mort à travers l'art du XV siècle (Paris, 1952); William Forsyth, The Entombment of Christ (Cambridge, Mass., 1970).

15. Chiffoleau (n. 11), 323-356, 423 (цитата).

16. Christian, 144; Toussaert, 343-344, 759 n. 16, Chiffoleau, 133. Наиболее значимой работой на эту тему остается: Nikolaus Paulus, Geschichte des Ablasses, in: Mittelalter, 3 vols. (Paderborn, 1922—1923).

17. Andreas, 144; Christian, 149-150, 151; Chiffoleau, 268-270, 448-453; Toussaert, 482; Galpern, 52-68, 182-186. Ср.: Jeanne Deschamps, Les Confréries au Moyen Age (Bordeaux, 1958); Ronald Weissman, Ritual Brotherhood in Renaissance Florence (New York, 1981).

18. Ценным введением в историю позднесредневекового антисемитизма является работа Сало Барона [Salo Baron, A Social and Religious History of the Jews, 2nd edn, 18 vols (New York, 1952—1976), XI, 122—191]; см. также: Joshua Trachtenberg, The Devil and the Jews (New Haven, 1943).

19. См.: P. Browe, 'Die Hostientschädung der Juden im Mittelalter', Römische Quartalschrift (1926), 167-198; Rothkrug, 64, 68; Baron, XI, 126; Yosef Yerushalmi, The Lisbon Massacre of 1506 and the Royal Image in the 'Shebet Yehudah' (Cincinnati, 1976).

222

20. См. особенно: Richard Kieckhefer, European Wiidi Trails: Their Foundations in Popular and Learned Culture, 1300-1500 (London, 1976); Norman Cohn, Europe's Inner Demons (London, 1975); J.B. Russell, Witchcraft in the Middle Ages (Ithaca, 1972).

21. Kieckhefer, 31—37; Russell, 243; Carlo Ginzburg, 'Stregoneria e pieté populare. Note aproposito di unprocesso modenese del 1519', Annali della Scuola normale superiore di Pisa, 30 (1961), 269—287.

2. Реформация сверху

1. Steven Ozment, The Reformation in the Cities (New Haven, 1975), 165.0 статистике печатной продукции см.: A.G. Dickens, The German Nation and Martin Luther (London, 1974), 113—114; Richard Crofts, 'Books, Reform and the Reformation', Archiv für Reformationsgeschichte 71 (1980), 27.

2. Ozment, 97-108; S.G. Bell, Johann Eberlin von Günzberg's Wolfaria - The First Protestant Utopia', Church History, 36 (1967), 122-139.

3. Bernd Moeller, Imperial Cities and the Reformation (Philadelphia, 1972), 58-60; R. M. Kingdon, 'Was the Protestant Reformation a Revolution? The Case of Geneva', in: Kingdon (ed.). Transition and Revolution (Minneapolis, 1974), 85; Ronald Finucane, Miracles and Pilgrims (London, 1977), 202-203.

4. Таблица взята из монографии Д.М. Паллизера [D.M. Palliser, Tudor York, (Oxford, 1979), 249-254]; ср.: A.G. Dickens, The English Reformation (London, 1964), 192; см. также: Margaret Spufford, Contrasting Communities (Cambridge, 1971), 320—344.

5. Boguslav von Chemnitz (1605—1679), приводится пo: E.W. Zeeden, Die Entstehung der Konfessionen (München—Wien, 1965), 89.

6. Owen Chadwick, The Reformation (Harmondsworth, 1964), 430; Keith Thomas, Religion and the Decline of Magic (London, 1971), 70-71.

7. Ernst W. Zeeden, Katholische Überlieferungen in der Lutherische Kirchenordnungen des 16. Jahrhunderts (Münster, 1959), суммировано в: Entstehung der Konfessionen, 81—94.

8. Thomas, 62-66, 482-486, 620; Chadwick, 407; Palliser, York, 116; Jasper Ridley, Thomas Cranmer (Oxford, 1962), 247; ценные детали приведены в: A.L. Rowse, The England of Elizabeth (London, 1950), ch. 10.

9. См.: Alan Macfarlane, Witchcraft in Tudor and Stuart England

223

(London, 1970), 57—63; Bengt Ankerloo, Trolldomsprocesserna i Sverige (Lund, 1971), 324—339, резюме на английском языке; Antero Heikkinen, Paholaisen Littolaiset (Helsinki, 1969), 374—394, резюме на английском языке; Н.С. Erik Midelfort, 'Heartland of the Witch-Craze: Central and Northern Europe', History Today, 31 (February 1981), 31.

10. Ankerloo, 327; Macfarlane, 139-140; Thomas, 439-449; Heikkinen, 386.

11. Herbert Schwarzwälder, 'Die Geschichte des Zauber- und Hexenglaubens in Bremen', Bremisches Jahrbuch, 46 (1959), 156—233; 47 (1961), 99-142; H.C. Eric Midelfort, Witch-Hunting in Southwestern Germany 1562-1684 (Stanford, 1972), 77-80, 158-163; в монографии Герхарда Шормана [Gerhard Schormann, Hexenprozesse in Nordwestdeutschland (Hildesheim, 1977)] приводится несколько случаев, которые не подпадают под данное обобщение.

12. Macfarlane, 115-134; Philip Tyler, 'The Church Courts at York and Witchcraft Prosecutions 1567—1640', Northern History, 4 (1969), 84—110. Ср.: Carl-M. Edsman, A Swedish Female Folk Healer from the Beginning of the 18th Century (Uppsala, 1967).

13. Erik Midelfort, 'Were There Really Witches?', in: Kingdon (ed.), Transition and Revolution, 225.

14. Reginald Scot, The Discovery of Witchraft, Williamson (ed.), (Carbondale, III., 1964), Book XVI, ch. 2; Wallace Notestein, A History of Witchcraft in England, 1558-1718 (Washington, 1911), 285-293; Moody Prior, Joseph Glanvill, Witchcraft, and Seventeenth-century Science», Modern Philology, 30 (1932), 167-193.

15. Lynn Thorndike, A History of Magic and Experimental Science, 8 vols (New York, 1923-1958), VI, 493-501 (о Пейцере); V, 652-671 (об Эразме); D.P. Walker, Spiritual and Demonic Magic from Ficino to Campanella (London, 1958), 156—167; Alan Debus, The English Paracelsians (Chicago, 1965).

16. Thorndike, V, 378—405 (о Меланхтоне); Willem Frijhoff, 'Prophétie et société dans les Provinces-Unies aux XVIIe et XVIIIe siècles', in: Prophètes et sorciers dans les Pays-Bas XVIe-XVIIIe siècle (Paris, 1978), 276; Frank Baron, Doctor Faustus: From History to Legend (München, 1978); William Monter, Witchcraft in France and Switzerland (Ithaca, 1976), 170.

17. Thorndike, V, 247-251; VI, 145-178; Ricardo Garcia Cârcel, Herejia y sociedad en el siglo XVI: La Inquisition en Valencia 1530-1609 (Barcelona, 1980), 255-257; Thomas, 304-321, 355.

18. Frances Yates, The Rosicrucian Enlightenment (London, 1972);

224

B.J.T. Dobbs, The Foundations of Newton's Alchemy (Cambridge, 1975), 49-53.

19. Scot, Discovery, Book XV, ch. 22; Maurice Powicke, The Reformation in England (Oxford, 1941), 91.

20. См.: Zeeden, Entstehung der Konfessionen, 68—80; на исследовании Зеедена основано содержание двух последующих параграфов.

21. Powicke, 136.

22. Dickens, 323-324.

23. Ibid., 245; Rowse, 440; Christopher Hill, The Century of Revolution 1603-1714 (London, 1961), 242; David Ogg, England in the Reigns of James II and William III, 2nd edn. (Oxford, 1963), 233 ; B. Vogler, Le Clergé protestant rhénan au siècle de la Réforme, 1555-1619 (Paris, 1976), 310-312.

24. Ogg, 8—9; Margaret MacCurtain, Tudor and Stuart Ireland (Dublin, 1972), 118, 167-171, 175, 189.

Библиографическое примечание

Прекрасное введение в изучение ряда основных тем данного раздела см. в статьях Джеральда Штрауса [Gerald Strauss, 'Success and Failure in the German Reformation', Past and Present, 67 (1975), 30—63] и Жана Делюмо [Jean Delumeau, 'Les réformateurs et la superstition', Actes du Colloque 'L'Amiral de Coligny et Son Temps' (Paris, 1974), 451-487].

3. Кальвинистская традиция

1. Henri Vuilleumier, Histoire de l'Eglise réformée du Pays de Vaud sous le régime bernois, 4 vols. (Lausanne, 1928—1932), I, 503—549; подробнее см.: Jean Barnaud, Pierre Viret, sa vie et son oeuvre (1511-1571) (Saint-Amans, 1911).

2. Archives d'Etat, Geneva, Registres du Consistoire, Annexes 3—5; содержание документов частично суммировано в: E.W. Monter, 'The Consistory of Geneva, 1559—1569', Bibliothèque d'Humanisme et Renaissance, 38 (1976), 477—481; см. также: W. Deonna, 'Superstitions à Genève aux XVIIe et XVIIIe siècles', Archives Suisses des traditions populaires, 43 (1946), 343—390.

3. Vuilleumier, II, 228-234, 632-636.

4. Ibid., 188, 620-625, 632-634, 636-642; Olivier Fatio, 'Le jeûne genevois', Bulletin de la société d'histoire et d'archéologie de Genève,

225

14 (1971), 397—435. Из всех кальвинистских государств Европы в отношении к дням постов к кантону Во ближе всего Шотландия ХVII в.

5. E.W. Monter, Witchcraft in France and Switzerland (Ithaca, 1976), 105 n. 25, 108, 163-164, 49-50, 54-55.

6. См.: Bernard Vogler, Vie religieuse en pays rhénan dans la seconde moitié du XVI siècle (дисс., Lille, 1974); а также его кн.: Le Clergé protestant rhénan au siècle de la Réforme, 1559-1619 (Paris, 1976) 310—314; E.M. Wibur, A History of Unitarianism, 2 vols (Boston, 1945-1952), I, 258-264.

7. Общее представление о данном вопросе дает работа Жа-нин Гарриссон-Эстэб [Janine Garrisson-Estèbe, Protestants du Midi, 1559-1598 (Toulouse, 1980)]; о военном кодексе см.: Alain Dufour, La Guerre de 1589-1593 (Geneva, 1958), 25.

8. D. Ligou, Le Protestantisme en France de 1598 à 1715 (Paris, 1968), 135—138; J.-F. Soulet, Traditions et réformes religieuses dans les Pyrénées centrales au XVII' siècle (Pau, 1974), 300.

9. Robert Sauzet, Contre-réforme et réforme catholique en Bas-Languedoc: Le diocèse de Nîmes au XVII' siècle (Paris, 1979), 165—184, 255-274, 398-404, 409-9; J.-B. Thiers, Traité des divertissements (1680), цит. пo: Y.-M. Bercé, Fête et révolte (Paris, 1976), 150.

10. Christina Larner, Enemies of God: The Witch-Hunt in Scotland (London, 1981), особенно с. 63, 83, 202, 61, 91.

11. J. Huizinga, Dutch Civilization in the Seventeenth Century (London-Glasgow, 1968), 59.

12. Данный отрывок базируется на работе Джеффри Паркера [Geoffrey Parker, The Dutch Revolt (London, 1977), 62, 151-155, 202-204, 260].

13. L.J. Rogier, P. Brachin, Histoire du Catholicisme hollandais depuis le XVIe siècle (Paris, 1974), 9-72, 249-253; хороший обзор представлен в работе: C.R. Boxer, The Dutch Seaborne Empire 1600-1800 (London, 1965), 123-126.

14. Gordon Donaldson, Scotland: Church and Nation through Sixteen Centuries, 2nd edn (Edinburgh, 1972), 65, 85-86, 93 и примеч.

15. Ibid., 65, ch.8, а также: T.C. Smout, A History of the Scottish People 1560-1830 (London, 1969), ch. 3, 71-72, 78-80.

16. Willem Frijhoff, 'Prophétie et société dans les Provinces-Unies aux XVIIe et XVIIIe siècles', in: Prophètes et sorciers dans les Pays-Bas XVIe-XVIIIe siècle (Paris, 1978), 278; Paul Zumthor, Daily Life in Rembrandt's Holland (London, 1962), 188-192.

226

Библиографическое примечание

Полезным введением к затронутой в данном разделе теме может послужить статья Ж. Эстэб и Б. Фоглера [J. Estèbe, В. Vogler, 'La genèse d'une société protestante: étude comparée de quelques registres languedociens et palatins vers 1600', Annales, 31 (1976), 362-388].

4. Инквизиция в Средиземноморье

1. Лучшим введением в современные исследования по данному вопросу является сборник статей, изданный X. Пересом Виллануэва [J. Perez Villanueva, La Inquisition Espanola. Nueva Vision, nuevos Horizontes (Madrid, 1980)]; появилось и полезное французское издание: Bartolomé Benassar (éd.), L'Inquisition Espagnole, XVe-XIXe siècle (Paris, 1979).

2. J.-P. Dedieu, 'Les quatre temps de l'Inquisition', in: Benassar, L'Inquisition Espagnole, 29, 31.

3. Лучшим введением может служить работа Шарла Амьеля [Charles Amiel, 'Les archives de l'Inquisition Portugaise', in: Archivos de Centra Cultural Portuges de Paris (Paris, 1979), 7—29]. Компьютеризация прекрасно сохранившихся дел центрального архива уже началась под руководством Роберта Роуленда и под патронажем фонда Гульбекяна.

4. См.: J.A. Tedeschi, 'Preliminary Observations on Writing a History of the Roman Inquisition', in: F. Church and T. George (eds), Continuity and discontinuity in Church History (Leiden, 1979), 232—249; J.A. Tedeschi, 'La dispersione degli archivi della Inquisizione romana', Rivista d'istoria e letterature religiosa, 9 (1973), 298-312.

5. Dedieu, 'Les quatre temps', 16—40; ср.: J. Veiga Torres, 'Uma longa querra sicial: os ritmos da repressaô inquisitorial em Portugal', Revista de Historia Economica e Social, I (1978), 56—57.

6. См.: William Monter, John Tedeschi, 'Towards a Statistical Profile of the Italian Inquisitions, 1540—1790, in: G. Henningsen and J. Tedeschi (eds), The Inquisition in Earlly Modern Europe: Studies in Sources and Methods (Dekalb, II, 1986).

7. Gustav Henningsen, The Witches' Advocate: Basque Witchcraft and the Spanish Inquisition (Las Vegas, 1980), 347; Monter, Tedeschi, 'Profile'.

8. Luisa Accati, 'Lo spirito della fornicazione: virtù dell'anima e

227

virtù del corpo in Friuli fra '600' e 700', Quaderni Storici, 41 (1979), 669.

9. Gustav Henningsen, 'El banco de datos del Santo Ofîcio. Las relaciones de causas de la Inquisiciôn espanola (1550—1700)', Boletin de la Real Academia de la Historia, 174 (1977), 547—570; Ricardo Garcia Carcel, Origenes de la Inquisition espanola: El tribinal de Valencia, 1478-1530 (Barcelona, 1976), 167—175; В. Benassar, 'L'Inquisition d'Agaron et la répression des péchés «abominables»', in: L'Inquisition Espagnole, 364.

10. Подсчеты Амьеля (Amiel, 'Archives de l'Inquisition Portugaise', 23—24) хорошо соотносятся с данными Сесила Рота и Х.С. Ли [Cecil Roth, Н.С. Lea, A History of the Marranos, 3rd edn (London, 1958), 144—145]. Амьель указывает, что около 10 тыс. процессов не привели к autos dafé; если включить их в общее число, уровень казней в Португалии снизится до менее чем 3%. Об Италии см.: Monter, Tedeschi, 'Profile'.

11. См.: Paul Grendler, The Roman Inquisition and the Venetian Press, 1540-1605 (Princeton, 1977); Henry Kamen, The Spanish Inquisition (London, 1965), 95—104, 257—266; Monter, Tedeschi, 'Statistical Profile'.

12. Цит. пo: Gustav Henningsen, Inquisition and Ethnography (Copenhagen, 1973), резюме на английском языке; см. также: Richard Greenleaf, 'The Mexican Inquisition and the Indians. Sources for the Ethnohistorian', The Americas, 34 (1978), 315—344; и особенно: Carlo Ginzburg, The Cheese and the Worms (Engl, trans.) (Baltimore, 1980).

13. Carlo Ginzburg, The Benandanti, (Engl, trans.) (Baltimore, 1983), 8—10, 14—18 (страницы приводятся по итальянскому изданию).

14. Henningsen, Witches' Advocate, 295—298.

15. Edward Glaser, 'Invitation to Intolerance: A Study of the Portuguese Sermons Preached at Autos da fé, Hebrew Union College Annual, 27 (1956), 327—385. Многие другие проповеди были опубликованы в виде памфлетов. Их каталог см. в изд.: Rosemarie Horsh, Sermöes Impresses dos Autos da Fé (Rio de Janeiro, 1969).

5. Северный католицизм

1. См.: WJ. Callahan, D. Higgs (eds.), Church and Society in Catholic Europe of the Eighteenth Century (Cambridge, 1979), 63, 73;

228

John Bossy, 'The Counter-Reformation and the People of Catholic Ireland, 1596—1641', in: Historical Studies VIII: Papers of the Irish Conference of Historians (Dublin, 1971), 157. Сравнительного исследования трех знаменитых черных Мадонн не существует. О «двух Италиях» ср.: Mgr Roncalli [будущий папа Иоанн XXIII] (ed.), Gliatti della visita di S. Carlo Borromeo a Bergamo 1576, 6 vols (Milan, 1936—1949), а также: Gabriele de Rosa, Vescovi, popolo e magia nel Sud: richerche di storia socio-religiosa dal XVII al XIX secolo (Bari, 1971).

2. A.N. Galpern, The Religions of the People in Sixteenth-Century Champagne (Cambridge, Mass, 1976), 188-191, 203-213; Robert Harding, 'The Mobilization of Confraternities against the Reformation in France', Sixteenth Century Journal, 11 (1980), 85-107; Y.-M. Bercé, Fête et révolte (Paris, 1976), 145—147;J.-F. Soulet, Tradition et réformes religieuses dans les Pyrénées centrales au XVII' siècle (Pau, 1974), 263—268; Maurice Agulhon, Pénitents et Franc-Maçons dans l'ancienne Provence (Paris, 1968); Michèle Vovelle, Piété baroque et déchristianisation en Provence au XVIII' siècle (Paris, 1978, сокращенное издание), 154—164, 204—214.

3. William Monter, Witchcraft in France and Switzerland (Ithaca, 1976), 73 и n. 11.

4. R.J.W. Evans, The Making of the Habsburg Monarchy, 1550-1700 (Oxford, 1979), 3 (цитата), 119, 157-194; J. Bérenger, in: Callahan, Higgs (n.l), 101—105; H.Bachmann, Das Mirakelbüch der Wallfahrtskirche Mariastein im Tyrol als Quelle zur Kulturgeschichte 1678-1742 (München-Innsbruck, 1973).

5. Fritz Byloff, Hexenglaube und Hexenverfolgung in der österreichischen Alpenländern (Berlin—Leipzig, 1934).

6. Max Spindler (ed.), Handbuch der Bayerischen Geschichte, 4 vols (München, 1967-1975), II, 626-656, 920-969; исследование Джеральда Штрауса [Gerald Strauss, Luther's House of Learning (Baltimore, 1978), 288—291, 381 n. 178] представляет собой хорошее введение в историю Коллегии. Об Umritte см.: Lionel Rothkrug, Religious Practices and Collective Perceptions: Hidden Homologies in the Renaissance and Reformation (Waterloo, Ont, 1980), 66.

7. Gerhard Schormann, Hexenprozesse in Deutschland (Göttingen, 1981), 66.

8. Alois Hahn, Die Rezeption des tridentinischen Pfarrideals im westtrierischen Pfarrklerus des 16. und 17. Jahrhunderts (Luxemburg, 1974), 342; Marie-Sylvie Dupont-Bouchat, 'La Répression de la sorcellerie dans le Duché de Luxembourg aux XVIe et XVIIe siècles', in: Prophètes et sorciers dans les Pays-Bas, XVIe-XVIIIe siècle (Paris,

229

1978), 127 (за исключением франкоязычных территорий Сент-Юбера, Нешато и Буйона, которые не принадлежали Люксембургу); Henri Hiegel, Le Bailliage d'Allemagne de 1600 a 1632 (Saarguemines, 1961), 188—222; см. также обобщающую работу Этьена Делькамбра [Etienne Delcambre, Le Concept de la sorcellerie dans le Duché de Lorraine aux XVIe et XVIIe siècles, 3 vols (Nancy, 1949-1951)].

9. René Taveneaux, Le Jansénisme en Lorraine, 1640-1789 (Paris, 1960); см. также прекрасную обобщающую статью Пьера Шоню [Pierre Chaunu, 'Jansénisme et frontière de catholicité (XVIIe et XVIIIe siècles)', Revue historique (January-March 1962), 115-138]; René Taveneaux, Le Catholicisme dans la France classique, 1610-1715, 2 vols (Paris, 1980), I, 87; II, 380-381; Etienne Delcambre, Un Cas énigmatique de possession diabolique en Lorraine au XVII' siècle: Elisabeth de Ranfaing (Nancy, 1956).

10. Ср.: Bossy, 'Counter-Reformation and People of Ireland' (n. 1), а также: L.-J. Rogier, P. Brachin, Histoire du catholicisme hollandais depuis le XVI' siècle (Paris, 1974), 21-75.

11. Alfred Soman, 'The Parlement of Paris and the Great Witch-Hunt (1565-1640)', Sixteenth-Century Journal, 9 (1978), 31-45; в данной работе корректируется тезис Робера Мандру [Robert Mandrou, Magistrats et sorciers en France au XVIIe siècle (Paris, 1968)]. См. также: Gustav Henningsen, Basque Witchcraft and the Spanish Inquisition (Las Vegas, 1980), 25.

12. D.P. Walker, Unclean Spirits: Possession and Exorcism in France and England in the late Sixteenth and early Seventeenth Centuries (Philadelphia, 1981); Aldous Huxley, The Devils of Loudun (London, 1952), 156; Michel de Certeau, La Possession de Loudun (Paris, 1971), 109-111.

13. Peter Burke, Popular Culture in Early Modern Europe (London, 1978), ch. 8; Taveneaux, Catholicisme en France classique, II, 330—331; René Taveneaux, La Vie quotidienne des Jansénistes (Paris, 1974), 120.

14. Jean Delumeau, Catholicism between Luther and Voltaire (London, 1977), 129—202. Цитата приводится по инаугурационной лекции Делюмо, прочитанной им в 1975 г. в «Коллеж де Франс», 19.

15. Callahan, Higgs (n.l), 102; J.-F. Soulet, Traditions et réformes (n. 2), 250—265; G. et M. Vovelle, Vision de la mort et de l'au-delà en Provence, d'après les autels des âmes de purgatoire XVe-XIXe siècles (Paris, 1970), 22-37; M.Vovelle, Piété baroque (n. 2), ch. 3; Pierre Chaunu, La Mort à Paris, 16e, 17e, 18e siècle (Paris, 1977), 386-387,

230

409—417; Salo Baron, A Social and Religious History of the Jews, 17 vols (New York, 1856-1876), X, 119; William Monter, John Tedeschi, 'Towards a Statistical Profile of the Italian Inquisition'.

16. Taveneaux, Catholicisme en France classique, II, 342—343; M. Cloet, 'Religious Life in a Rural Deanery in Flanders during the Seventeenth Century: Tielt from 1609 to 1700', Acta Historica Neerlandiae, 5 (1971), 135—158;Jean-Louis Flandrin, Families in Former Times (Cambridge, 1979), ch. 4; Michael W. Flinn, The European Demographic System, 1500—1820 (вышла в той же серии).

17. Delumeau, Catholicism from Luther to Voltaire, 189—202.

18. Henri Platelle (éd.), Journal d'un curé de campagne au XVIIe siècle (Paris, 1965), 76—77; Delumeau, Luther to Voltaire, 202.

19. Franois Lebrun, Les Hommes et la mort en Anjou aux XVIIe et XVIIIe siècles (Paris, 1975, сокращенное издание), 287, 299; Callahan, Higgs, 75; Victor-L. Tapie, The Age of Grandeur: Baroque Art and Architecture (London, 1960), 154—155, Delumeau, Luther to Voltaire, 170.

20. Callahan, Higgs, 46-47, 58-60, 71, 94, 151-152; Vovelle, Piété baroque (n. 2), ch. 3; Agulhon (n. 2)

Библиографическое примечание

Фундаментальной статьей, сравнимой по масштабу с работой Штрауса [Strauss, 'Success and Failure in the German Reformation'], является труд Джона Босси [John Bossy, 'The Counter-Reformation and the People of Catholic Europe', Past and Present, 47 (1970), 51-70].

6. Cосуществование культур и суеверий в Америке

1. C.R Boxer, The Church Militant and Iberian Expansion 1440-1770 (Balttimore, 1978), 41-44,15,113,69-70; Robert Ricard, The Spiritual Conquest of Mexico (Berkeley, 1966), 188—192; Jacques Lafaye, Quetzalcoatl and Guadelupe (Chicago, 1976).

2. Boxer, Church Militant, 41—44, 91, 114—115; Pierre Duviols, La Lutte contre les religions autuchthones dans le Pérou colonial: 'L'extirpation de l'idolâtrie' entre 1532 et 1660 (Lima—Paris, 1971).

3. Duviols, 68, 49; Boxer, Church Militant, 46—56.

4. W.F. Craven, White, Red, and Black: The Seventeenth-Century Virginian (Charlottesville, Va, 1971), 64, 32; Ola Winslow, John Eliot, Apostle to the Indians (Boston, 1968); C.R. Boxer, The Dutch Seaborne Empire 1600-1800 (London, 1965), 149-152.

231

5. Duviols, 29 и n. 29.

6. Boxer, Church Militant, 85; Duviols, 217—226. Обширная документация мексиканской инквизиции была проанализирована Соланж Беокарай-Альберро [Solange Behocaray-Alberro, La actividad del Santo Oficio de la Inquisition en Nueva Espana 1571-1700 (Mexico, 1981)]; о Картахене см.: Manuel Tejado Fernandez, Aspectos de la Vida social en Cartagena de Indios durante el Seiscientos (Seville, 1954), 14—18. Приведенная в тексте таблица, отражающая материалы relaciones de causas (которые в случае Мексики и Лимы покрывают не более половины всех процессов), взята из неопубликованного доклада Хайме Контрераса.

7. José Toribio Medina, Historia del Trubunal del Santo Oficio de la Inquisition de Lima (1769-1820), 2 vols (Santiage, 1887), II, 35—41, 257, 169-170, 300-301.

8. Ibid, II, 176, 218-222; 234-235, 257, 296-298; Tejado Fernandez, 88—90. Об истории кастильских Селестин XVII в. см.: Sebastien Cirac Estopanan, Los proceses de hechicerias en la Inquisition de Costilla la Nueva (Tribunales de Toledo y Cuenca) (Madrid, 1942), 214.

9. Tejado Fernandez, 108-140 passim, 307-323.

10. Toribio Medina, II, 16-17, 214, 227-228; Tejado Fernandez, 75, 143.

11. Эти мексиканские дела были исследованы Гонсало Агирре Бельтраном [Gonsalo Aguirre Beltran, Medicina y Magia (Mexico, 1963)]; краткое введение см.: R.E. Greenleaf, The Mexican Inquisition of the Sixteenth Century (Albuquerque, 1969), 173-175, 188 n. 53, 224. Работа Уильяма и Клаудии Мэдсен [William and Claudia Madsen, A Guide to Mexican Witchcraft, 5th edn (Mexico, 1979)] предоставляет сведения о современной ситуации, а также о наиболее распространенной grimoire, «Книге Св. Киприана».

12. Robert Séguin, La Sorcellerie au Canada français du XVIIe au XIXe siècle (Montréal, 1961).

13. См.: Donald Warren Jr, 'Portuguese Roots of Brazilian Spiritualism', Luso-Brazilian Review, 5 (1968), 13, 30—31 и n. 93; a также: Patricia Aufderheide, 'True Confessions: the Inquisition and Social Attitudes in Brazil at the Turn of the 17th Century', ibid, 10 (1973), 208—240, особенно с. 234 и след. К XVIII в. наиболее важных преступников из Бразилии отправляли в Лиссабон для вынесения окончательного приговора.

14. George L. Kittredge, Witchcraft in Old and New England (New York, 1929), 373 (13, 15,18, 20).

15. Ibid, 90, 102, 235-236, 274-275, 363-364; J.R. Taylor, The

232

Witchcraft Delusion in Colonial Connecticut, 1647-1697 (New York, 1908), 149—150. Проблеме магии образов в Новой Англии уделено большое (возможно, слишком большое) внимание в работе Чэдвика Хэнсена [Chadwick Hansen, Witchcraft at Salem (New York, 1969)].

16. Kittredge, 102—103, 358. Виргинское дело было описано в работе Дж. Л. Барра [G.L. Burr, Narratives of the Witchcraft Cases 1648-1706 (New York, 1914), 441-452].

17. Elsie Clews Parsons, 'Witchcraft among the Pueblos: Indian or Spanish?' Man, 27 (1927), 106—128. Наиболее известными монографиями по данному вопросу являются: Clyde Kluchhohn, Navajo Witchcraft (Boston, 1944) и Beatrice Whiting, Paiute Sorcery (New York, 1950); к ним следует добавить уже упомянутую работу Агирре Бельтрана (примеч. 10).

18. Существует обширная и подчас весьма ненадежная литература о гаитянском культе вуду. Ценное введение см. в труде Мелвилла Херсковица [Melville Herskovits, Life in a Haitian Village (New York, 1936)]; выдающейся современной обобщающей работой, на которой основан данный раздел, является книга Альфреда Метро [Alfred Métraux, Le Voudou haïtien (Paris, 1958)].

19. John Z. Phelan, The Kingdom of Quito in the Seventeenth Century (Madison, 1967), 3—22; другие примеры см. в: Boxer, Church Militant, 102-104.

7. Нападки на суеверия, 1680—1725 годы

1. Не существует удовлетворительной общей работы о концепции суеверий. О доюстиниановском периоде см.: D. Grodzynski, '«Superstitio»', Revue des études anciennes, 76 (1974), 36—60. Приведенная цитата — из «Открытия ведовства» Скота, кн. XV, с. 24. См. также: Lynn Thorndike, A History of Magic and Experimental Science, 8 vols (New York, 1923-1958), VIII, 571. Трактат Сируэло был переведен на английский язык Э. Майо и Д. Пирсоном (London, 1977).

2. Ср.: Peter Burke, Popular Culture in Early Modern Europe (London, 1978), 234—286 с «этатистской» гипотезой Робера Мюшамбле [Robert Muchembled, Culture populaire et culture des élites, (Paris, 1978)]; или Ив-Мари Берсе [Yves-Marie Bercé, Fête et révolte, (Paris, 1976)]. О Матушке Гусыне см.: Marc Soriano, Les Contes de Perrault, culture savante et traditions populaires (Paris, 1968).

233

3. Robert Mandrou, Magistrats et sorciers en France au XVII' siècle (Paris, 1968), 425-486 (цитата с. 483).

4. William Monter, Witchcraft in France and Switzerland (Ithaca, 1976), 37; Erik Midelfort, Witch-Hunting in Southwestern Germany 1562-1684 (Stanford, 1972), 223-229; Gerhard Schormann, Hexenprozesse in Nordwestdeutschland (Hildesheim, 1977), 109; Alan Macfarlane, Witchcraft in Tudor and Stuart England (London, 1970), 271; Christina Larner, Enemies of God (London, 1981), 77—78.

5. William Monter, 'Sodomy and Heresy in Early Modern Switzerland', Journal of Homosexuality, 6 (1981), 46, 48—50; F. Fleuret, L. Perceau ('Dr Lodovico Hernandez'), Les Procès de sodomie en France (XVIe-XVIIe siècles) (Paris, 1920), 40-60 (о казнях 1677-1680 гг.), 88—190 (о казни Бенжамена Дешаффура (1726 г.), виновного также и в убийстве); Michel Foucault, Histoire de la folie à l'âge classique (Paris, 1960), 108-110 (цитата - с. 109); Michel Rey, 'Du Péché au desordre: police et sodomie à Paris au XVIIIe siècle', Revue d'histoire moderne et contemporaine, 29 (1982), 113—124.

6. Авторитетной интерпретацией является труд Элизабет Лабрусс [Elisabeth Labrousse, Pierre Boyle, 2 vols (The Hague, 1963—1964)]. Цит. по краткому изд.: Labrousse, Pierre Bay le et l'instrument critique (Paris, 1965), 132. Список вышедших в 1640—1720 гг. публикаций о кометах см.: Willem Frijhoff, 'Prophétie et société dans les Provinces-Unies aux XIIe et XVIIIe siècles', in: Prophètes et sorciers dans les Pays-Bas, XVIe-XVIIIe siècle (Paris, 1978), 274.

7. Цит. по: Howard Robinson, Bayle the Skeptic (New York, 1931), 84, a также: Т.К. Rabb, 'The Study of Religious Toleration in Theory and Practice: Heretics and Jews in the Age of the Reformation', доклад, прочитанный на заседании Американской Исторической Ассоциации (Los Angeles, 1981, 15).

8. Лучшее изложение этого вопроса см.: Robinson, Bayle the Skeptic, 224-231.

9. H.R. Trevor-Roper, Religion, the Reformation, and Social Change (London, 1968), 173—174, n. 4. О Хатчинсоне см. также: Wallace Notestein, A History of Witchcraft in England, 1558-1718 (Washington, 1911), 342-343.

10. См. статью о Тьере: Dictionnaire de théologie catholique, XV, 618, где приведена библиография (в которой отсутствуют упоминания о некоторых его сочинениях, например, о его трактате о париках, опубликованном «за счет автора»: Newberry Library, Chicago, W/945/872). См. также: Jean-M. Goulemet, 'Démons, merveilles et philosophie à l'Age classique', Annales, 35 (1980), 1223—1250.

234

11. О Лебрене см.: Dictionnaire de théologie catholique, IX, 102—103; цит. по его труду: Histoire critique des pratiques superstitieuses (Paris, 1702), II, с. 1; III, c. 4.

12. Francois Lebrun, Les Hommes et la mort en Anjou aux XVII' et XVIII' siècles (сокращенная версия — Paris, 1975), 296—297; Voltaire, The Age of Louis XIV, ch.35, в конце; Y.-M. Bercé, Fête et révolte (n. 4), 139.

13. Общую картину см.: Paul Hazard, European Thought in the Eighteenth Century (London, 1953), 66—72; о венской группе, давшей ему убежище, см.: G. Ricuperati, 'Libertinismo e deismo a Vienna: Spinoza, Toland e il Triregno', Rivista Storica Italiana, 79 (1967), 628-695.

14. Maurice Dommanget, Le Curé Meslier: Athée, communiste et révolutionnaire sous Louis XIV (Paris, 1965).

15. Meslier, Oeuvres complètes, ed. Desne, Deprun, Soboul, 3 vols (Paris, 1970-1972), I, 20, 23.

16. Cecil Roth, A History of the Marranes, 3d edn (London, 1958), 350; Alexander Hertzberg, The French Enlightenment and the Jews (New York, 1968), 34; David Bien, The Calas Affair (Princeton, 1960).

8. Терпимость и нетерпимость в Восточной и Центральной Европе

1. На настоящее время лучшим введением в изучение данной проблемы является работа: Alexander Giestyzor et al. History of Poland, 2nd edn (Warsaw, 1979), chs. 7—9. Автор этого раздела, Януш Тазбир, создал также и лучшее введение в религиозную историю Польши раннего Нового времени (Janusz Tazbir, A State Without Stakes: Polish Religious Toleration in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, (New York, 1973)].

2. Лучшим введением в данную тему, является работа: R.J.W. Evans, The Making of the Habsburg Monarchy, 1550-1700 (Oxford, 1979); о правлении Фердинанда см. также: Kenneth J. Dillon, King and Estates in the Bohemian Lands 1526-1564 (Brussels, 1976).

3. См.: E. Pamlényi (ed.), History of Hungary (London, 1975), chs. 1—4 (by L. Makkai), а также сборник статей: La Renaissance et la Réformation en Pologne et en Hongrie (Budapest, 1963); Stephen Buscay, Geschichte der Protestantismus in Ungarn, vol. I (Vien—Köln, 1977). Цит. по: Dillon, 55.

4. Лучшим общим обзором является работа: Laszlo Makkai,

235

Histoire de la Transylvanie (Paris, 1946); о религиозной терпимости см.: Ludwig Binder, Grundlagen und Formen der Toleranz in Siebenbürgen bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts (Köln — Vien, 1976).

5. Dillon, 68, 73-77, 144-145, 159, 167-173; Peter Brock, The Political and Social Doctrines of the Unity of Czech Brethren in the Fifteenth and Early Sixteenth Centuries (The Hague, 1957), 257—273.

6 . Earl Morse Wilbur, A History of Unitarianism, 2 vols (Boston, 1945-1952), П, 42-85,106-115; см. также: Heinrich Fodor, 'Ferenc David, der Apostel der religiösen Duldung', Archiv für Kulturgeschichte, 36 (1964), 18-29; Binder, Grundlagen, 88-98, 152-155; Massimo Firpo, Antitrinitari nell'Europa orientale del' 500 (Florence, 1977), 47—50, 75—94. Саббатарии стали никодемитами в рамках протестантской или католической церквей, выйдя на поверхность лишь в 1867 г., когда венгерские евреи получили полные гражданские права и объединились в конгрегацию прозелитов в составе 136 человек. (Willbur, II, 115).

7. Ambroise Jobert, De Luther à Mohila (Paris, 1974), 192—203; Tazbir, State Without Stakes, 80-81, 103-105, 108, 116, 192; Maria Bogucka, 'Towns in Poland and the Reformation', Acta Poloniae Historica, 40 (1979), 55-74.

8. Binder, Grundlagen, 99—123; Istvan Revesz, La Réforme et les Roumains de Transylvanie (Budapest, 1937).

9. Jobert, De Luther à Mohila, 144, 148-152, 320-402, 405 (цитата).

10. Evans, 109-110.

11. Таблица взята из статьи: Edward Opalinski, 'Great Poland's Power Elite under Sigismund III, 1587—1632', Acta Poloniae Historica, 42 (1980), 62-63.

12. Wilbur, Unitarianism, I,420-482; Tazbir, 121-127, 163, 177—180, 191, 201.

13. О восстании см.: Hans Starnberger, Aufstand im Böhmen (München—Vien, 1959); о репрессиях — К. Bösl (ed.), Handbuch der Geschichte der Böhmischen Länder, 4 vols (Stuttgart, 1967—1974), II, 288—289, 292; Josef Polishensky, Frederick Snider, War and Society in Europe 1618-1648 (Cambridge, 1978), 202-216.

14. Etienne Szabo, 'Les grands domaines en Hongrie au début des temps modernes' Revue d'histoire comparée, n.s. 5 (1947), 172 n. 5; Evans, 240; Makkai, Transylvanie, 350-389; Bela Kiraly, 'The Hungarian Church', in: W.J. Callahan, D. Higgs (eds,), Church and Society in Catholic Europe of the Eighteenth Century (Cambridge, 1979), 107-108, 112-113.

15. Tazbir, 138-145; 171-173; Evans, 103-104, 346 n. 1.

236

16. Tazbir, 47, 76, 117-118, 199, Wilbur, Unitarianism, II, 116.

17. Bohdan Baranowski, Procesy Czarnowie we Polsce w XVII i XVIII wieku (Lodz, 1952), резюме на французском языке; Tazbir, 192-193.

18. Evans, 400—415, особенно с. 406; Friedrich Muller, Beiträge zur Geschichte des Hexenglaubens und des Hexenprocesses in Siebenbürgen (Brunswick, 1854).

9. Особенности истории иудаизма

1. Martin Buber, 'Spinoza, Sabbatai Zevi and the Baal-Shem', in: Buber, Origins and Meaning of Hassidism (New York, 1960), 90 (впервые опубликовано в 1927 г. как предисловие к кн.: Buber, Die chassidischen Bücher).

2. Об окружении Спинозы см.: I.S. Revah, Spinoza et le docteur Juan de Prado (Paris—Hague, 1959); Revah, 'La religion d'Uriel de Costa, marrane de Porto', Revue de l'histoire des religions, 161 (1962), 45—76; Cecil Roth, Menasseh ben Israel (Philadelphia, 1934).

3. См.: Leo Strauss, Spinoza's Critique of Religion (New York, 1965); лучшее критическое издание «Трактата» сделано Карлом Гебхартом [Carl Gebhardt] (Heidelberg, 1926). Французское название трактата приводится в кн.: Kingma-Offenburg-Van Eeghen, 'Bibliography of Spinoza's Works up to 1800', Studia Rosenthalia, 11 (1977), 18-19 (15).

4. Gershon Scholem, Sabbatai Sevi, the Mystical Messiah 1626-1676 (Princeton, 1973), особенно с. 154, 128, 423, 686, 681 n. 263, 840—841, 915—917. Турецкая фраза означает: «почетный страж дворцовых ворот» и подразумевает синекуру, которой султан вознаградил новообращенного.

5. Yosef H. Yerushalmi, From Spanish Court to Italian Ghetto. Issac Cardoso: A Study in Seventeenth-Century Marranism and Jewish Apologetics (New York, 1971), особенно с. 184-186, 136, 154, 159-160, 365, 343-349.

6. Основным обзором является кн.: Cecil Roth, A History of the Marranos, 4th edn (New York, 1974), а также: I.S. Revah, 'Les marranes', Revue d'études juives 108 (1959), 29—77.

7. Scholem, Sabbatai Sevi, 395—398, 516—518, 696—697; см. библиографию в книгах Сесила Рота: The House of Nasi: Dona Gratia (Philadelphia, 1947), The Duke of Naxos (Philadelphia, 1948).

8. См.: Cecil Roth, The Jews in the Renaissance (Philadelphia—

237

New York, 1959); Moses I. Shulvass, The Jews in the World of the Renaissance (Leiden, 1973), а также: François Secret, Les Kabbalistes chrétiens de la Renaissance (Paris, 1964); о Ребени см.: Roth, Marranos, 68, 148-149.

9. Roth, Renaissance, 162-188; Roth, Marranos, 324-325.

10. Лучшим обзором истории еврейства в посттридентской Италии является: Sab W. Baron, A Social and Religious History of the Jews, 2nd edn, 16 vols (New York, 1952-1976), XIV, 71-146; см. также: Kenneth Stow, Catholic Thought and Papal Jewish Policy 1555—1593 (New York, 1977).

11. См.: Roth, Marranos, 229-251, 343-359; Baron, XIV, 271-285 (Гамбург); XV, 3-74 (Амстердам).

12. Roth, Marranos, 262; цит. no: Pierre Chaunu, La Civilisation de l'Europe classique (Paris, 1966), 523.

13. Baron, XV, 53; Arthur Hertzberg, The French Enlightenment and the Jews (New York, 1968), 180-183, 338-368.

14. Scholem, Sabbatai Sevi, 566-591, 934, 991; Glückel of Hameln, Memoirs, ed. M. Lowenthal (New York, 1932), III, c.2 (45-47).

15. О евреях Речи Посполитой до 1648 г. см.: Baron, Social and Religious History, XVI (New York, 1976).

16. Baron, XVI, 182, 192, 208; Israel Cohen, Vilna (Philadelphia, 1943), 4-5, 99.

17. Baron, XVI, 7-8, 64-65, 72-74, 305; Коен (Cohen, Vilna, 73—74) упоминает об обращении в иудаизм литовского дворянина, но тот сменил вероисповедание, находясь в Западной Европе, а по возвращении в Польшу в 1749 г. был сожжен.

18. Baron, XVI, 89—105, 147, 189. Основное повествование о восстании казаков, составленное евреем, хроника Натана Ганновера, была опубликована на иврите в Венеции в 1653 г.

19. См. прежде всего: Gershon Scholem, Major Trends in Jewish Mysticism, 3rd edn (New York, 1954), 325-350 (цитаты - с. 336, 338); см. также: Cohen, Vilna, 227—252; G. Scholem, 'Le Mouvement Sabbaüste en Pologne', Revue de l'histoire des religions, 163 (1953), 30-90, 209-232.

20. См.: Jacob Katz, Jews and Freemasons in Europe, 1723-1939 (Cambridge, Mass., 1970); Thomas W. Perry, Public Opinion, Propaganda and Politics in Eighteenth-Century England: a Sudy of the Jew Bill of 1753 (Cambridge, Mass, 1962); Hertzberg, French Enlightenment and the Jews, 161, 268—313.

21. См.: Alexander Altmann, Moses Mendelssohn (Birmingham, Ala, 1973). Хорошим общим очерком является: Jacob Katz, Out

238

of the Ghetto (Cambridge, Mass, 1973), 47—64; см. также: Henri Brunschwig, Société et romantisme en Prusse au XVIIIe siècle (сокращенная версия), (Paris, 1973), 107—161.

22. Altmann, Mendelssohn, 83-84, 96-99, 725-726; Katz, Out of the Ghetto, 34, 36, 56, 84, 86, 120, 125-126, 146-147, 236 n. 11; см. также: Michael Meyer, The Origins of the Modern Jew (Detroit, 1967), 102-114.

23. Baron, XIV, 29-32; Max Grunwald, Vienna (Philadelphia, 1936), 148-149.

Эпилог

1. Henry Kamen, The Rise of Toleration (London, 1967), 201, 211-212.

2. Около 90 памфлетов, охватывающих приговоры португальских трибуналов в 1685—1760 гг., находятся в библиотеке Колледжа Еврейского Союза в Цинциннати, штат Огайо.

3. Arthur Hertzberg, The French Enlightenment and the Jews (New York, 1968), 330-331.

239